بررسی کوتاه

بررسی کوتاه: کاتانا زیرو

من خیلی بیشتر از افراد دیگه روی بازیم کار کردم. درکل مدت بیشتری هم هست که دارم بازی می‌سازم. من از سال ۲۰۰۴ دارم بازی می‌سازم و این چیزی بوده که از اولش هم می‌خواستم بسازم

جاستین استندر سازنده‌ی بازی

تنها بازی که بعد از به قتل رساندن صد‌ها آدم به خانه‌ام برمی‌گردم، چای سبز می‌نوشم و به دنبال عروسک یک دختر بچه می‌گردم بی‌شک کاتانا زیرو است؛ ترکیب خاصی از گیم‌پلی نو و جذاب، آرت‌استایل خیره‌کننده و داستانی جالب و پر رمز و راز شما را به صندلی‌تان میخکوب خواهد کرد. از پخش شدن تِرک منوی اصلی تا پایان خارق‌العاده‌ی بازی بسیار واضح است که کاتانا زیرو با عشق و اهمیت زیادی ساخته شده است. این بازی دنیایی خارق‌العاده و پر از جزئیات را به تصویر می‌کشد و از تک تک دقایقی که با شما همراه است برای بازی کردن با احساسات، افکار و انتظارات شما استفاده می‌کند.

کاتانا زیرو یک اکشن پلتفورمر ۲ بعدی، ساخته‌ی جاستین اِستندر است. گیم‌پلی کاتانا زیرو به ۲ بخش اصلی تقسیم می‌شود. صحبت کردن و مبارزه. سیستم صحبت کردن و دیالوگ الهام گرفته از سری بازی‌های تِل‌تِل گیمز است. شما زمان محدودی را برای انتخاب یک پاسخ دارید و برحسب آن بازی پیش می‌رود. شما همینطور می‌توانید قبل از اینکه افراد صحبتشان را تمام کنند حرف‌هایشان را قطع کنید تا سریعتر به بخش گیم‌پلی برسید. این کار در آغاز شاید تأثیرگذار نباشد ولی در درازمدت می‌تواند نحوه‌ی برخورد کاراکتر‌ها نسبت به شما را تغییر دهد و داستان و گیم‌پلی را عوض کند. بخش مبارزه‌ی بازی شباهت زیادی با هاتلاین میامی دارد ولی برعکس آن بازی شما تنها یک سلاح اصلی دارید. به غیر از سلاح اصلیتان بازی اجسام زیادی را به شما می‌دهد تا با پرتاب کردن آن‌ها به دشمنان نابودشان کنید. همینطور می‌توانید از مراحل به نفع خود استفاده کنید؛ مانند منفجر کردن گالون‌های بنزین، استفاده از لیزر بر علیه دشمنان و یا خراب کردن زمین زیر پایشان. حال این‌ها را با قابلیت آهسته کردن زمان و دشمن و باس‌های جدید ترکیب کنید تا گیم‌پلی شگفت‌انگیزی به دست آورید. کاتانا زیرو برای بازیکنانی که تازه با این سبک آشنا شده‌اند بازی سختی است ولی چون مراحل بسیار کوتاه هستند(تقریبا همه‌ی مراحل را می‌توان زیر ۱ دقیقه تمام کرد) سریعا به بازی برمی‌گردید و هیچ‌وقت فکر نمی‌کنید که مرگ شما تقصیر طراحی بد بازی است. جاستین استندر درباره‌ی گیم‌پلی کاتانا زیرو می‌گوید:

تو این بازی خیلی سخت و بخشنده همیشه فکر می‌کنی که باختن تقصیر خودته نه بازی، پس یه بار دیگه سعی می‌کنی چون می‌دونی چه اشتباهی رو مرتکب شدی. از اولشم همینطور بازیام رو طراحی می‌کردم. یه جورایی حس می‌کنم توش استاد شدم

شخصا داستان را جذاب‌ترین بخش کاتانا زیرو می‌دانم. داستان کاتانا زیرو را می‌توان به یک تکه پازل تشبیه کرد. که با انجام هر مرحله و گوش دادن به دیالوگ‌ها  قطعه‌های بیشتری سر جای خود قرار می‌گیرند. در آخر این پازل یک پایان بسیار زیبا و غیرمنتظره‌ای را به شما تحویل می‌دهد. که هر چقدر بیشتر به آن فکر کنید و به جزئیاتش پی ببرید داستان برایتان لذت‌بخش‌تر می‌شود. آرت‌استایل عالی و دیزاین حرفه‌ای کاراکتر‌ها فقط به زیبایی داستان اضافه می‌کند. بحث درباره‌ی آرت‌استایل شد و باید بگویم در این زمانه‌ای که کاور بازی‌ها تنها محدود شده به “یه یارو با یه تفنگ خفن یا یه یاروی خیلی زخمی و خسته” کاور کاتانا زیرو را خیلی دوست داشتم. همینطور طرفدار‌های بازی را نیز بسیار دوست دارم بابت نقاشی‌های بی‌نهایت زیبایشان. اینجا بعضی از زیبا‌ترین فن‌آرت و والپیپر‌ها را جمع کردم.

موسیقی هم مانند بخش‌های دیگر بازی با جز‌‌ئیات و اهمیت بالایی ساخته شده است. هم خود ترک‌ها و هم شیو‌ه‌ی ارائه‌ی آن‌ها. جاستین استندر این موضوع را بسیار عالی توضیح می‌دهد.

یکی از جالب‌ترین جزئیات وقتیه‌ ‌که با یکی حرف می‌زنه؛ هدفونشو درمیاره و موسیقی عوض میشه. وقتی که توی بازی از اِسلو موشن استفاده می‌کنید موسیقی با شما آهسته می‌شه بخاطر اینکه کاراکتر موسیقی رو در گوشش می‌شنوه پس وقتی که زمان رو آهسته می‌کنه موسیقی هم طبیعتا آهسته میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *